Hello World!

وبلاگ درخت دانش

سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش - 9099072943

وبلاگ درخت دانش

سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش - 9099072943

وبلاگ درخت دانش
سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش با ارائه خدمات مختلف مشاوره تحصیلی از طریق پلت فرم های متنوع یکی از موسسه های نوپا در زمینه مشاوره تحصیلی است که به صورت مدون و آکادمیک با بهره گیری از دانش مشاوره سعی بر ارائه پرکیفیت مشاوره تحصیلی دارد. برای استفاده از سرویس های این مجموعه می توانید از طریق تلفن ثابت با شماره 9099072943 بدون نیاز به گرفتن پیش شماره تماس حاصل فرمایید.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
پنجشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵ ب.ظ

عوامل موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری 98

عوامل موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری 98

عوامل موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری98 برای هر فرد به شرایط درونی وبیرونی گفته می شود که بر انتخاب او اثر گذار خواهد بود اهمیت انتخاب رشته کنکور 98 به این دلیل است که بر زندگی و آینده تاثیر گذار خواهد بود انتخاب رشته یکی از مهمترین انتخاب های هر فرد پس از پایان تحصیلات دبیرستان است. این انتخاب به دلیل تاثیر زیادی که در تعیین سرنوشت افراد دارد تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم می شوند. عوامل بیرونی تا حدودی از اختیار فرد خارج است و به صورت غیرمستقیم انتخاب او را تحت تأثیر قرار می­دهند. اما عوامل درونی تا حد زیادی در کنترل فرد قرار دارد.

عوامل موثر در انتخاب رشته

الف- عوامل بیرونی مهم اثرگذار بر انتخاب رشته کنکور 98

به صورت کلی می‌توان عوامل بیرونی مهم تأثیرگذار بر انتخاب رشته تجربی 98 داوطلبان را در موارد زیر خلاصه کرد:

1-خانواده 2- محیط آموزشی 3- افراد اثرگذار در زندگی فرد 4- گروههای همسالان 5- رسانه ‌ها 6- زمینه‌های اقتصادی و شغلی

در اینجا برای آگاهی از نقش عوامل فوق شرح مختصری در مورد هر عامل ارائه شده است.

1- خانواده:

والدین می‌توانند نقش بسیار مهم و اساسی در کمک به فرزندانشان جهت انتخاب رشتهآگاهانه، ایفا نمایند. آنها باید به عقاید فرزندان خود احترام گذاشته و در صورتی که خطا و یا لغزشی مشاهده کردند، تلاش لازم در جهت رفع آن مبذول نمایند نه اینکه آنها را به انتخاب رشته یا دانشگاهی که خودشان علاقه‌مند به تحصیل در آن بوده و به هر دلیلی شرایط لازم برای ادامه تحصیل را نداشته‌اند، راهنمایی کنندو یا صرفاً به دلایل دیگری مانند پرستیژ اجتماعی رشته و یا درآمد آن، فرزند خود را هدایت کنند.

2- محیط آموزشی:

در دوره متوسطه، با تخصصی تر شدن حوزه‌های تحصیل، دبیران و مشاوران تحصیلی نقش پر رنگ‌تری در هدایت دانش‌آموزان دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از دانش‌آموزان در دوره دبیرستان ضمن الگو قرار دادن معلمان، آنها را به عنوان مشاوری صدیق قبول دارند. از این رو دبیران و مشاوران تحصیلی باید اطلاعات و دانش لازم را برای راهنمایی دانش آموزان خود کسب کنند.

3- افراد اثرگذار در زندگی فرد:

این افراد در انتخاب آینده تحصیلی فرد نیز نقش مهمی دارند و در برخی موارد از والدین و معلمان نیز اثرگذارترند.

داوطلبان کنکور سراسری 98 می توانند برای انتخاب رشته تخصصی خود بر اساس 8 فاکتور مهم امسال، ظرفیت رشته و دانشگاه، تراز و رتبه آخرین نفر قبولی، معرفی رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد و ... با مشاوران مجرب مشاوره تحصیلی تلفی درخت دانش از طریق شماره 9099072943 (بدون گرفتن پیش شماره و از طریق تلفن ثابت منزل) تماس حاصل نمایید.

4- گروههای همسالان:

دوستان شما، عموماً اطلاعاتی بیشتر از خودتان ندارند. بنابراین سعی کنید گفته‌ها و توصیه‌های دوستان و همسالان­تان را با رعایت احتیاط در انتخاب رشته تان مورد استفاده قرار دهید.

5- رسانه‌ها:

رسانه‌ هایی مانند صدا و سیما، اینترنت و مطبوعات تأثیر بسیار زیادی بر زندگی نسل جوان دارند. ما از کودکی در مقابل حجم وسیعی از اطلاعات رسانه­ها قرار داریم و بسیاری از دانستنی‌ها و تصورات خود را از آنان می‌گیریم، اما می‌دانیم که همه آنها به یک اندازه اعتبار ندارند. رسانه‌ها هرچند منبع اطلاعاتی مهمی به حساب می­ آیند اما گاهی اوقات بویژه در برنامه‌های نمایشی، مبالغه‌های زیادی در مورد آدمها، حوادث و پدیده‌ها می‌کنند.

6- زمینه‌های اقتصادی، شغلی:

هر فرد در بافت اقتصادی خاصی رشد می‌کند و مشخصه‌هایی را از این بافت کسب می‌کند که او را از سایر افراد مجزا می‌نماید. زمینه‌های اقتصادی و شغلی، انتخابهای افراد درون جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال وقتی در کشورمان با پدیده بیکاری روبرو هستیم، طبیعی است که داوطلبان هنگام انتخاب رشته، به تحصیل در رشته‌های اشتغال‌زا، توجه بیشتر نشان خواهند داد.

عواملی که به آن اشاره شد؛ سازنده محیط پیرامون ما هستند . اما بعضی از آنها مانند والدین آگاه، مشاورین و محیط آموزشی، به همراه کتاب های آشنایی با رشته ها، پیک سنجش، فارغ التحصیلان رشته ها، می توانند به عنوان منابع اطلاعاتی در کسب آگاهی و مشورت در انتخاب رشته مورد استفاده فعال قرار بگیرند.

ب- عوامل درونی مهمی که باید در انتخاب رشته درنظر گرفته شود:

از دیگر عوامل موثر در انتخاب رشته عوامل درونی در خود افراد می باشد عوامل درونی تأثیرگذار بر انتخاب رشته شامل موارد زیراست:

  • علایق
  • ارزشها
  • اعتقادات
  • توانایی‌ها و مهارتها
  • ویژگی‌های شخصیتی
  • اهداف
  • تجربیات

1- علایق:

توجه به علایق بویژه برای جوانان و به طور اخص در انتخاب رشته تحصیلی بسیار مهم و تعیین کننده است. ویکی از عوامل موثر در انتخاب رشته می باشد در این مفهوم، علایق افراد منجر به تمایل آنها به انجام فعالیت‌های متفاوتی شده و ویژگی های شخصیتی خاصی را شکل می‌دهند. برخی از روان‌شناسان مانند هالند، معتقدند که هر فرد با توجه به تفاوت های فردی و گرایشها، با نوع خاصی از رشته‌های دانشگاهی و به تبع آن مشاغل سازگار است. بنابراین افراد، با تحصیل در رشته­­ای که با نوع شخصیت و علایق آنها همخوانی دارد، راضی و موفق خواهند بود. به هرحال، علاقه به رشته تحصیلی، یکی از عوامل مهم موفقیت شما است. انتخاب رشته حتماً باید با تلاش مستمر و پیگیر همراه باشد، و داوطلب باید کوشش لازم را برای رسیدن به الزامات تحصیل در آن رشته بنماید.

2- ارزشها:

برخی ارزشهای تأثیرگذار در انتخاب رشته عبارتند از:

  • کسب موقعیت اجتماعی
  • کسب شغل و درآمد مناسب
  • استقلال در زندگی
  • کمک به دیگران
  • ارتفاء سطح علمی و فرهنگی جامعه و…

توجه به ارزشهایی از این قبیل باید حتماً در انتخاب رشته مدنظر قرار گیرد و یکی از عوامل موثر در انتخاب رشته می باشد که تاثیر زادی بر انتخاب فرد خواهد گذاشت. با انتخاب رشته تحصیلی مسیر شغلی و نیز سطح و میزان درآمد فرد تا حدودی معین می‌گردد. مدرک تحصیلی و شغل متناسب با آن ، بخش مهمی از موقعیت اجتماعی آینده نزدیک و دور فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. موقعیت اجتماعی مناسب ، می‌تواند رضایت خاطر و در نتیجه سلامت روحی و روانی فرد را تأمین کند.

3- اعتقادات:

برخی از داوطلبان، بویژه دختران، بودن در کنار خانواده بودن را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند. بنابراین به هنگام انتخاب رشته باید به محل تحصیل و رشته‌ای که انتخاب می‌کنند توجه نمایند. فضای مذهبی و فرهنگی برخی خانواده‌ها با فعالیت فرزندانشان در برخی رشته های تحصیلی تناسبی ندارد. لذا داوطلبان باید به هنگام انتخاب این گونه رشته‌ها به تضادهای احتمالی میان فضای حرفه‌ای و فضای خانوادگی خود توجه لازم را مبذول نمایند.

4- توانایی‌ها، مهارت‌ها:

در انتخاب رشته مهارتها و توانایی­های داوطلبان برای ادامه تحصیل در یک رشته خاص اهمیت زیادی دارد. در رشته­هایی مانند ریاضی، مهندسی، جامعه­شناسی، روانشناسی، پزشکی، داروسازی و… هر یک توانایی خاصی را می طلبد و لازم است داوطلب قبل از اینکه دست به انتخاب بزند ارزیابی درستی از مهارت ها و توانایی های خود داشته باشد.

5- ویژگی‌های شخصیتی :

بسیاری از روانشناسان معتقدند بین نوع شخصیت افراد و موفقیت ایشان ارتباط قوی وجود دارد. همه ما می‌دانیم افراد از نظر شخصیتی با هم تفاوتهای زیادی دارند و این تفاوت ناشی از عوامل زیستی و وراثتی است . روانشناسان طبقه‌بندی‌های مختلفی از ویژگی‌های شخصیتی ارائه کرده‌اند که عمدتاً توصیف کننده نوع واکنش افراد به محرکها است (مانند درونگرا در مقابل برونگرا، جمع‌گرا در مقابل فردگرا، هیجانی، آرام و …)

6- اهداف :

از دیگی عوامل موثر درانتخاب رشته اهداف هر داوطلب می باشد با توجه به توانایی‌های شناختی و علمی، علایق و آگاهی‌هایی که به دست می‌آورید هدف خود را برای ادامه تحصیل تعیین کنید. هیچ تضمینی وجود ندارد که شما حتماً با دانشگاه رفتن فرد موفقی شوید. واقعگرا باشید و هدفتان را درست انتخاب کنید.

7- تجربیات داوطلب:

همه ما در دوران تحصیل کم و و بیش تجاربی را در مورد رشته‌های مختلف درسی به دست آورده‌ایم. این تجربیات فردی یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب رشته است. ما قویاً به شما توصیه می‌کنیم این تجربیات و تصورات ناشی از آن را دست کم نگیرید و به آن بهای لازم را بدهید. زیرا جهت گیریِ علایق شما را تعیین می‌کنند. در همین حال توصیه می‌کنیم که از درستی تصورات و تجربیات خود، مطمئن شوید، شاید در یک حادثه، ما تصور منفی از یک رشته تحصیلی پیدا کرده‌ایم یا بر اثر تجربه، تصور مثبت و خوشایندی از یک رشته تحصیلی دیگر بدست آورده باشیم. این تجربیات و تصورات ارزشمند است، اما باید با کمک و مشورت گرفتن از دیگران و جمع آوری اطلاعات، مطمئن شویم که تصور مثبت یا منفی ما، واقعی و یا کاذب است.

نتیجه گیری

عوامل موثر در انتخاب رشته کنکور 98 برای هر فرد در هر مکانی ممکن است متفاوت با دیگران باشد. هر فرد با توجه به امکانات و شناختی دارد می تواند برای خود تصمیم گیری نماید عوامل موثر در انتخاب رشته ممکن است برای فردی ترکیبی از موارد بالا باشد اما در هر شرایط زمانی و مکانی تاثیرات متفاوتی دارند.

دانش آموزان عزیز می توانید برای مشاوره امور تحصیلی با مشاوران تخصصی درخت دانش از طریق تلفن ثابت با شماره 9099072943 تماس بگیرید.

راههای ارتباطی با کارشناسان و مشاوران درخت دانش شامل:

شماره تماس: 9099072943

کانال تلگرام: http://t.me/derakhte-danesh
اینستاگرام مشاوره تحصیلی درخت دانش

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۲۶
مشاور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی