Hello World!

وبلاگ درخت دانش

سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش - 9099072943

وبلاگ درخت دانش

سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش - 9099072943

وبلاگ درخت دانش
سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش با ارائه خدمات مختلف مشاوره تحصیلی از طریق پلت فرم های متنوع یکی از موسسه های نوپا در زمینه مشاوره تحصیلی است که به صورت مدون و آکادمیک با بهره گیری از دانش مشاوره سعی بر ارائه پرکیفیت مشاوره تحصیلی دارد. برای استفاده از سرویس های این مجموعه می توانید از طریق تلفن ثابت با شماره 9099072943 بدون نیاز به گرفتن پیش شماره تماس حاصل فرمایید.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۳ ق.ظ

نقش سهمیه ها در انتخاب رشته

 نقش سهمیه ها در انتخاب رشته


ساده ترین و پرجمعیت ترین سهمیه در کنکور سهمیه مناطق است. دانش آموزان با توجه به شهری که سه سال آخر دبیرستان را در آن گذرانده اند به سه منطقه 1، 2 و 3 تقسیم بندی می شوند. ملاک این دسته بندی دسترسی دانش آموزان این مناطق به امکانات آموزشی است. به گونه ای که فرض بر این گرفته شده که داوطلبان شهرهای بزرگ از امکانات آموزشی بیشتری بهره گرفته اند. بنابراین داوطلبان شهرهای بزرگ عمدتا در سهمیه منطقه 1 به حساب می آیند. شهرهای کوچک و همه روستاها به دلیل صعوبت دسترسی به امکانت آموزشی در سهمیه منطقه 3 دسته بندی می شوند و هر شهری که دسترسی اش به امکانات آموزشی نه به آسانی دانش آموزان منطقه 1 و نه به سختی دانش آموزان منطقه 3 باشد در منطقه 2 سهمیه بندی می شوند.


به جرئت می توانم بگویم بیش از 95 درصد شرکت کنندگان هر گروه آموزشی در هر سال در این سه منطقه دسته بندی می شوند. این سهمیه ها خیلی در قبولی در دانشگاه ها تاثیر دارد به گونه ای که به هیچ وجه برای سازمان سنجش رتبه کشوری شما مهم نیست و در هر گونه پذیرشی صرفا رتبه سهمیه شما مهم است و لاغیر.


پس از سهمیه مناطق 3گانه پرجمعیت ترین و موثرترین سهمیه، سهمیه ایثارگران و جانبازان است. درمورد این سهمیه ابهامات خیلی زیادی وجود دارد که در این مقاله سعی کرده ایم خیلی از این ابهامات را شفاف سازی کنیم. لازم به ذکر است تمامی اطلاعاتی که در این قسمت آورده شده است از دفترچه کنکور سراسری استخراج گردیده است و کاملا مستند است.


طبق قانون 20درصد از ظرفیت هر کدرشته محل مخصوص داوطبان این سهمیه است. یعنی مثلا در کنکور سال 93 چون ظرفیت دانشگاه های دولتی روزانه 42059 نفر بوده پس 20درصد آن یعنی حدود 8412 نفر از این مقدار مخصوص داوطلبان این سهمیه است. این امار وقتی به چشم می آید که بدانیم تنها حدود 3 درصد شرکت کنندگان کنکور سراسری حائز این سهمیه هستند (این آمار تجربی است و جایی ثبت نشده است ). پس متوجه می شویم که داوطلبان این سهمیه خیلی راحت تر از سایر سهمیه ها توان قبولی در دانشگاه را دارند به شرطی که انتخاب رشته منطقی ای انجام دهند و همه نکاتی که ذکر شده و خواهد شد را رعایت نمایند.


اما سوال مهمی که باید از خود بپرسیم این است که آیا هر کسی که در این سهمیه است و با هر ترازی که به دست آورده می تواند در دانشگاه قبول شود؟


پاسخ خیر است. شرط سازمان سنجش برای قبولی داوطلبان این سهمیه در دانشگاه ها این است که برای هر رشته محلی که خواهان آن هستند حتی اگر ظرفیت خالی باشد باید حتما برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی 80 درصد تراز آخرین نفر قبولی در آن کدرشته محل و برای سایر رشته ها 70 درصد تراز اخرین نفر قبولی در آن رشته محل را کسب کنند. فکر می کنیم بد نباشد با ذکر یک مثال برای بچه های کنکوری که حائز این سهمیه هستند روشن کنیم که چگونه می توان از این تخفیف سازمان سنجش بهره برد.


تراز رتبه های دورقمی کشوری کنکور سراسری حدودا 12000 است. با یک رتبه دورقمی می توان پزشکی یا دندانپزشکی یا داروسازی دانشگاه تهران قبول شد. حال 80درصد 12000 را حساب می کنیم که می شود 9600 . رتبه متناسب با این تراز می شود حدودا 3500 کشوری. یعنی کسی که رتبه اش 3500 کشوری است می تواند از دانشگاهی بهره مند شود که یک رتبه زیر 100 کشوری می تواند قبول شود.


البته این اتفاق زمانی رخ می دهد که در سهمیه ایثارگران رتبه بهتری از 3500 کشوری موجود نباشد که معمولا وجود دارد و خلا به این بزرگی در سهمیه ایثارگران رخ نمی دهد مگر در شرایط خاص. درواقع 80 درصدی که سازمان سنجش برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی تعیین کرده است حداقل امتیاز ممکن را خاطرنشان می کند. یعنی ممکن است آنقدر در سهمیه ایثارگران داوطلب با تراز خوب داشته باشیم که برای آن داوطلبی که رتبه 3500 کشوری و 80 درصد تراز آخرین نفر قبولی در دانشگاه علوم پزشکی تهران را کسب کرده در دانشگاه تهران جایی نباشد یا حالت دیگر اینکه ممکن است رتبه 1 سهمیه ایثارگر بشود رتبه 5000 کشوری و با وجود اینکه در سهمیه خودشان رتبه 1 شده ولی جون ترازش از 80درصد آخرین تراز قبولی رشته های پزشکی دانشگاه تهران کمتر شده نتواند از ظرفیتی که برایش در دانشگاه تهران باز است استفاده کند.


خیلی خلاصه وار بخواهم شانس قبولی این داوطلبان را توضیح دهیم اینگونه است :


اگر داوطلبی که رشته اش تجربی و سهمیه اش ایثارگران است رتبه اش در سهمیه ایثارگران زیر 4000 بشود و بیشترین نمره کلش در تمامی زیرگروه ها بالاتر از 5000 شده باشد (یعنی رتبه کشوری تان حدودا 150 الی 170 هزار شده باشد ) حتما در یک رشته پیراپزشکی در یک دانشگاه دولتی قبول می شوید.


داوطلبی که رشته اش ریاضی یا انسانی است نیز به احتمال بالای 95 درصد با هر رتبه ای در یک دانشگاه دولتی قبول می شوند. کیفیت رشته قبولی وابسته به ترازی است که داوطلب کسب می کند.


سایر سهمیه هایی که در کنکور سراسری موجود است به شرح زیر است :


سهمیه بهیاران : که فقط تا کنکور سراسری سال 93 اعتبار داشت و بعید می دانیم امسال مجددا تمدید شود.


سهمیه آموزگاران : 80 درصد ظرفیت رشته راهنمایی مشاوره در کنکور انسانی مخصوص آموزگاران شاغل رسمی یا پیمانی در آموزش و پرورش است.


سهمیه کارمندان : حدود 10درصد از ظرفیت دانشگاه های شبانه در رشته های غیرپزشکی مخصوص کارمندان وزارت علوم و کارمندان دانشگاه ها و حدود 20 درصد ظرفیت دانشگاه ها در دانشگاه های شبانه در رشته های پزشکی به کارکنان و کارمندان دانشگاه های علوم پزشکی کشور تعلق دارد.


v    نکته خیلی مهم :


دقت کنید که تا اینجای کار  تمام صحبت هایمان در مورد سهمیه های مختلف در کنکور سراسری و امتیازاتی بود که به هرکدام تعلق می گرفت. ما فعلا در مورد بومی گزینی هیچ صحبتی نکرده ایم. اطلاع از بومی گزینی و چگونگی تاثیر بومی گزینی در انتخاب هایمان سهم بسزایی در قبولی دارد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی