Hello World!

وبلاگ درخت دانش

سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش - 9099072943

وبلاگ درخت دانش

سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش - 9099072943

وبلاگ درخت دانش
سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش با ارائه خدمات مختلف مشاوره تحصیلی از طریق پلت فرم های متنوع یکی از موسسه های نوپا در زمینه مشاوره تحصیلی است که به صورت مدون و آکادمیک با بهره گیری از دانش مشاوره سعی بر ارائه پرکیفیت مشاوره تحصیلی دارد. برای استفاده از سرویس های این مجموعه می توانید از طریق تلفن ثابت با شماره 9099072943 بدون نیاز به گرفتن پیش شماره تماس حاصل فرمایید.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
دوشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۳۵ ب.ظ

کارنامه کنکور


کارنامه کنکور

طبق اطلاعات مندرج از سازمان سنجش کارنامه و نتایج اولیه کنکور سراسری 96 در تاریخ 15 مرداد منتشر خواهد شد. در فاصله زمانی بعد از آزمون سراسری تا زمان تحویل کارنامه علمی، بهترین زمان لازم برای شناخت از قسمتهای مختلف یک کارنامه است تا شما داوطلبان عزیز بتوانید خود را برای انتخاب رشته ای آگاهانه آماده سازید. در این پست درخت دانش قصد دارد تا شما را با قسمتهای مختلف کنکور سراسری آشنا سازد.

هر کارنامه کنکور سراسری شامل سه قسمت اصلی اطلاعات ثبت نامی و آزمونی، وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف و درصد ها و نمرات آزمون است. منظور از قسمت اول کارنامه یا همان اطلاعات ثبت نامی و آزمونی، سهمیه اعمال شده شما در کنکور، معدل کتبی شما در کنکور و استان بومی ، ناحیه بومی و قطب بومی می باشد. سهمیه هر داوطلب در زمان ثبت نام برای کنکور 96 مشخص می شود.

سهمیه ها عبارتند از:

سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران و جانبازان، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه بهیاران.

مهمترین سهمیه در کارنامه کنکور از لحاظ دامنه گسترش که داوطلبان بیشتری را شامل شود، سهمیه مناطق است که می توان گفت 95 درصد داوطلبان در تمامی گروه های آزمایشی علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی، زبان خارجه و هنر را شامل می شود. سهمیه مناطق به داوطلبانی غیر از ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا تعلق می گیرد. در این نوع تقسیم بندی عدالت اجتماعی رعایت شده است به این ترتیب که داوطلبان سهمیه هر منطقه از لحاظ دسترسی به امکانات آموزشی در یک سطح قرار گیرند . به ترتیب هرچقدر از شهر ها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه 1 به شهر ها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه 3 برویم دسترسی به امکانات آموزشی کمتر و کمتر می شود . به این ترتیب ظرفیت دانشگاه ها را در هر رشته محل تقسیم بندی می کنند یعنی اگر در یک کد رشته محل 100 نفر ظرفیت اختصاص داده شودبه این ترتیب که اگر نسبت داوطلبان منطقه یک به داوطلبان کل 30 درصد و منطقه دو 43 درصد و منطقه سه 27 درصد باشد، به همان ترتیب از 100 نفر به تعداد 30، 43، 27 نفر به هر کدام اختصاص داده می شود. به این طریق است که می گویند داوطلبان هر منطقه فقط باید با همدیگر رقابت کنند و کاری به رقابت با بقیه ی مناطق ندارند. مگر این که رقابت در یک رشته ای یا استانی غیر بومی باشد.

سهمیه بومی گزینی(کارنامه کنکور)

از آنجا که استان بومی هر داوطلب داخل کارنامه کنکور او جداگانه مشخص شده است. گزینش بومی در رشته های تحصیلی مختلف بصورت استانی ، ناحیه ای ، قطبی و یا گزینش کشوری که کاملا (بدون بومی گزینی ) می باشد. به این صورت که رشته هایی که در اکثر دانشگاه های کشور موجود هستند و از نظر کاربردی به متخصصین بومی نیازمندند ، گزینش در آنها بصورت بومی استانی خواهد بود .مانند دانشگاه فرهنگیان که بر اساس بومی گزینی استانی است. رشته هایی که در دانشگاه یک از استان چند استانی که در مجاورت هم قرار دارند موجود باشد، گزینش در آن رشته بصورت بومی ناحیه ای انجام می گیرد.. گزینش در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان بصورت استانی است .اگر رشته ای در دانشگاه های یک ناحیه از چند ناحیه همجوار وجود داشته باشد، پذیرش در آن رشته بصورت بومی قطبی خواهد بود. گزینش بصورت کشوری برای رشته هایی میباشد که آن رشته در استانهایی که به عنوان یک قطب تلقی میشوند نیز موجود نمیباشد و تنها در برخی از دانشگاه ها موسسات آموزش عالی ارائه می شود (کارنامه کنکور) .در اکثر رشته های نیمه متمرکز بومی گزینی صورت نمی گیرد.

نواحی بومی استان های تابعه

ناحیه یک البرز ، تهران ، زنجان ، سمنان ، قزوین ، قم و مرکزی

ناحیه دو آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل

ناحیه سه  اصفهان ، چهارمحال بختیاری و یزد

ناحیه چهار سیستان و بلوچستان و کرمان

ناحیه پنج بوشهر ، فارس ، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان

ناحیه شش کردستان ، کرمانشاه و همدان

ناحیه هفت ایلام ، خوزستان و لرستان

ناحیه هشت خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، خراسان شمالی

ناحیه نه  گلستان ، گیلان و مازندران

 

دسته بندی قطب های بومی کشور

قطب های بومی استان های تابعه

قطب یک البرز ، تهران ، زنجان ، سمنان ، قزوین ، قم ، مرکزی ، گلستان ، گیلان و مازندران

قطب دو خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، خراسان شمالی ، سیستان و بلوچستان و کرمان

قطب سه آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل ، کردستان ، کرمانشاه و همدان

قطب چهار اصفهان ، چهارمحال بختیاری ، یزد ، ایلام ، خوزستان و لرستان

قطب پنج بوشهر ، فارس ، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان

نکات قابل توجه در کارنامه کنکور 96

اگر داوطلبی در یک استان مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه ( دبیرستان و یا هنرستان ) در دوره نظام قدیم و یا مدرک پیش دانشگاهی و دوسال قبل یعنی سوم و دوم دبیرستان در دوره نظام جدید ، را اخذ کرده باشد ، داوطلب بومی آن استان شناخته خواهد شد . چنانچه محل اخذ مدرک سه سال آخر داوطلبی در یک استان نباشد ، استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی وی در نظر گرفته خواهد شد . گزینش در دوره های روزانه به دلیل ویژگی های آموزشی و امکانات بهتر نسبت به سایر دوره های آموزشی ، بصورت استانی یا ناحیه ای یا قطبی و یا کشوری است که برای هر رشته تحصیلی در هر گروه آزمایشی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری مشخص شده است. پذیرش در دوره های نوبت دوم یعنی همان شبانه و نیمه حضوری گزینش بومی استانی و در دوره های غیر دولتی و غیر انتفاعی گزینش بومی ناحیه ای انجام میگیرد. در دوره های مجازی و پردیس خودگردان نیز گزینش بصورت کشوری میباشد و بومی گزینی صورت نمیگیرد. در دوره های پیام نور برای ۷۰ درصد  ظرفیت رشته ها در واحد های هر شهرستان از داوطلبان بومی و ۳۰ درصد  ظرفیت پذیرش به داوطلبان شهرستان های تحت پوشش آن مرکز آموزشی تعلق می گیرد .

ظرفیت پذیرش در هر کد رشته محل پس از کسر سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران و جانبازان ، با توجه به نوع گزینش در دوره های مختلف بصورت زیر است :

گزینش در رشته های کشوری : در رشته هایی که پذیرش در آنها بصورت کشوری می باشد، ظرفیت هر کد رشته محل به نسبت هر یک از متقاضیان شرکت کننده در سهمیه مناطق و سهمیه خانواده شهدا به تعداد کل شرکت کنندگان هر گروه آزمایشی تعیین می شود .

گزینش در رشته بومی استانی، ناحیه ای، قطبی : در رشته محل هایی که گزینش در آنها بصورت بومی می باشد، پس از کسر سهمیه درصدی ایثارگران و جانبازان، از ظرفیت باقی مانده به داوطلبان آزاد یا همان غیر بومی و مابقی به نسبت تعداد شرکت کنندگان هر یک از سهمیه های مناطق و خانواده شهدا در بوم مربوطه به تعداد کل شرکت کنندگان آن بوم از گروه آزمایشی اختصاص می یابد .

سهمیه ایثارگران(کارنامه کنکور)

25 درصد از ظرفیت هر رشته محل به جانبازان  با هر درصد جانبازی ، همسر و فرزند جانبازان 25 % و بالاتر ، آزادگان و فرزندان و همسران آنان و همچنین فرزندان و همسران شهدا اختصاص پیدا می کند و 5 درصد از سهمیه هر رشته محل به جانبازان زیر 25 درصد ، همسر و فرزندان آن ها ؛ همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه تعلق می گیرد. اما برای قبولی در هر کد رشته محل باید 70 درصد نمره آخرین نفر قبولی را کسب نمایند.

سهمیه رزمندگان

اگر فردی در دوران دفاع مقدس از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مسلح آجا، دجا،  ناجا و حداقل 12 ماه خدمت کرده باشد می تواند از مزایای سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته کنکور سراسری استفاده کند.

سهمیه بهیاران

بهیاری که در یک مکان دولتی یا غیر دولتی در یک استان 3 سال کار کرده باشد و دیپلم بهیاری داشته باشد، می تواند از سهمیه بهیاران استفاده و 5 درصد از ظرفیت رشته پرستاری در هر دانشگاه را به خود اختصاص دهد.

وضعیت مجاز به انتخاب رشته

در دفترچه انتخاب رشته اسامی دانشگاه ها و وضعیت پذیرش هر کدام از آنها به طور کامل توضیح داده شده است.

این دانشگاه ها عبارتند از روزانه، نوبت دوم یا همان شبانه، مجازی، نیمه حضوری، پردیس خودگردان و …

دانشگاه های دولتی بودجه خود را از طریق وزارت علوم تامین می کنند. معمولا کیفیت این دانشگاه ها بهتر از بقیه دانشگاه ها می باشد. دانشگاه شبانه معمولا ظرفیتی کمتر از روزانه دارد و به دلیل این که تحصیل دانشجویان دانشگاه شبانه رایگان نمی باشد، تعهد به خدمت تعهد به خدمت از انان نیز گرفته نخواهد شد. از لحاظ امکانات رفاهی دانشگاه شبانه فقط با اخذ هزینه بیشتر حاضر به پرداخت امکانات به دانشجویان خود است. به غیر از موارد ذکر شده این دانشگاه با دانشگاه های روزانه تفاوتی ندارد.دانشگاه مجازی، نیمه حضوری ،پردیس خود گردان، نیز همان رتبه های دانشگاه روزانه و شبانه با کمی اختلاف  را نیاز دارد.

دانشگاه پردیس خودگردان همان دانشگاه دولتی است ولی با ظرفیت بیشتر و با رتبه های کمتر هم نسبت به روزانه می توان رشته های برتری را در این دانشگاه برگزید البته فقط برای کسانی است که توانایی مالی بالایی دارند.این دانشگاه پذیرش کشوری دارد و بومی و غیر بومی به یک اندازه سهیم هستند. دانشگاه فرهنگیان همان تربیت معلم است که با شرایط خاصی دانشجو می پذیرد. ویژه فرهنگیان مخصوص شاغلین رسمی و پیمانی اموزش و پرورش است.

دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی

دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی، که پذیرش بر اساس کنکور و سوابق تحصیلی است  و برای دانشگاه پیام نور باید نهایتا تا پایان انتخاب رشته کارت اعتباری ان را نیز تهیه نمود. برای تحصیل در ان باید شهریه پرداخت کرد و ویژگی خاص ان این است که حضور در کلاس های نظری غیر ضروری است. دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی زیر نظر دانشگاه های دولتی نمی باشند و تنها نکته مهم در ان این است که مجوز خود را از وزارت علوم گرفته اند.  دانشگاه های غیر انتفاعی از لحاظ کیفیت بهتر از موسسات غیر انتفاعی هستند.

درصدها و نمره ها در کارنامه علمی

در قسمت درصدها و نمره ها در کارنامه علمی داوطلب، به میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم، تایر سوابق پیش دانشگاهی، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، نمره کل نهایی و تاثیر مثبت سوابق تحصیلی اشاره شده است. تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم در کنکور حداکثر 25 درصد و حداقل 0 درصد است . اگر با همان رشته تحصیلی دیپلم خود در آزمون شرکت نموده باشی تاثیر آن 25 درصد و اگر در رشته ای غیر از رشته تحصیلی خود آزمون داده باشی تاثیر این درصد کمتر خواهد بود. تاثیر سوابق پیش دانشگاهی هم به زیر گروه ها و رشته تحصیلی ارتباط دارد.

رتبه در سهمیه

رتبه در سهمیه یعنی رتبه هر داوطلب را در زیر گروه های چند گانه با توجه به سهمیه تعلق گرفته به او محاسبه نموده اند و برای انتخاب رشته رتبه در سهمیه است که اهمیت دارد نه رتبه کشوری. زیرا که رتبه کشوری بدون اعمال سهمیه محاسبه شده و تاثیر زیادی در انتخاب رشته ندارد. فقط برای آگاهی بیشتر داوطلب می باشد. نمره کل نهایی که اصلی ترین قسمت می باشد و تراز هر داوطلب از طریق فرمول های خاصی محاسبه شده و به نسبت بهترین تراز مورد مقایسه قرار می گیرد. در مقالات قبلی درخت دانش در مورد کارنامه کنکور درباره زیر گروه ها و تاثیر ضرایب هر درس در تراز و محاسبات رتبه توضیح داده ایم.

مشاوره تحصیلی درخت دانش

با توضیح درباره بندهای کارنامه کنکور داوطلبان سعی کردیم که شما را برای انتخاب رشته ای درست و منطقی راهنمایی کرده باشیم. اگر درباره کارنامه کنکور داوطلب که در روزهای آینده به دست شما خواهد رسید، سوالی داشتید و نیاز به مشاوره در زمینه فهم بیشتر کارنامه کنکور و انجام انتخاب رشته داشتید، با مشاوران درخت دانش با شماره تلفن 9099072943 تماس گرفته و از راهنمایی های مشاوران متخصص ما بهره مند شوید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی