پژوهش حاضر با هدف کلی تعیین آسیبهای آزمون ورودی مدارس تیزهوشان بر برنامه درسی دوره ابتدایی انجام شده است. در کنار موضوع اصلی پژوهش اثرات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان بر بهداشت روانی دانش آموزان نیز مورد بررسی قرار گرفت. به همین منظور پژوهشی کمی از نوع پیمایشی و کیفی از نوع پدیدار شناسی در دو جامعه مختلف آماری از مدارس ابتدایی دخترانه شهر تبریز و متخصصان روانشناسی و تعلیم و تربیت شهر تبریز انجام گردید. تعداد 105 مدرسه دولتی و40 مدرسه غیر انتفاعی از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای از سه ناحیه شهر تبریز انتخاب شدند و از هر مدرسه یک معلم پایه پنجم و مدیر مدرسه در نمونه قرار گرفت. روش نمونه گیری برای متخصصان روانشناسی و تعلیم و تربیت به صورت هدفمند بوده است. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته که از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بود و همچنین از مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی، استنباطی(آزمون تی) و تحلیل کیفی صورت پذیرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که برنامه های آماده سازی آزمون تیزهوشان از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس بر اهداف ، محتوا، راهبردهای یاددهی_ یادگیری و ارزشیابی برنامه درسی دوره ابتدایی آسیب می زند. برنامه های آماده سازی آزمون تیزهوشان از دیدگاه معلمان و مدیران بر بهداشت روانی دانش آموزان دوره ابتدایی و خانواده آنان نیز آسیب می رساند. بین دیدگاه معلمان و مدیران مدارس دولتی و غیر انتفاعی در مورد آسیب آزمون ورودی مدارس تیزهوشان به جز در عنصر ارزشیابی و بهداشت روانی دانش آموزان، در سایر عناصر برنامه درسی( اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری) و بهداشت روانی خانواده دانش آموزان تفاوت معنی داری وجود ندارد. بین دیدگاه معلمان و مدیران نیز در مورد آسیب آزمون ورودی مدارس تیزهوشان بر برنامه درسی و عناصر آن و همچنین آسیب آزمون ورودی تیزهوشان بر سلامت روانی دانش آموزان و خانواده های آنان تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین از دیدگاه متخصصان روانشناسی و تعلیم و تربیت اثرات منفی آزمون ورودی مدارس تیزهوشان بیشتر از اثرات مثبت آن می باشد. 

منبع: درخت دانش