Hello World!

وبلاگ درخت دانش

سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش - 9099072943

وبلاگ درخت دانش

سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش - 9099072943

وبلاگ درخت دانش
سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش با ارائه خدمات مختلف مشاوره تحصیلی از طریق پلت فرم های متنوع یکی از موسسه های نوپا در زمینه مشاوره تحصیلی است که به صورت مدون و آکادمیک با بهره گیری از دانش مشاوره سعی بر ارائه پرکیفیت مشاوره تحصیلی دارد. برای استفاده از سرویس های این مجموعه می توانید از طریق تلفن ثابت با شماره 9099072943 بدون نیاز به گرفتن پیش شماره تماس حاصل فرمایید.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۶، ۰۶:۳۷ ب.ظ

تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد

تکمیل ظرفیت چیست ؟

تکمیل ظرفیت چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بعد از اعلام شدن نتایج نهایی کنکور و ثبت نام دانشجویان و آغاز کلاس‌ها، زمان اعلام تکمیل ظرفیت دانشگاه‌هاست؛ اما همیشه این سوال در ذهن جدیدالورودها وجود داشته که تکمیل ظرفیت در دانشگاه‌ها به چه معناست؟

تکمیل ظرفیت چیست ؟

وقتی تعداد ثبت نام‌های دانشگاه‌ها کم باشد، این کمبود توسط سازمان سنجش با تکمیل ظرفیت پر خواهد شد؛ مثلا یک دانشگاه از تعداد 35 پذیرش داشته است اما 30 نفر ثبت نام کردند و هنوز 5 جای خالی در این دانشگاه باقیست؛ این 5 جای خالی در قالب تکمیل ظرفیت پر می‌شود. که این ظرفیت ها از طریق دفترچه تکمیل ظرفیت در اختیار متقاضیان خواهد گرفت.

سایر کسانی که در همان آزمون شرکت کرده بوند می‌توانند دوباره انتخاب رشته کنند تا اگر قبول شدند (طبق رتبه کشوری) برای ثبت نام اقدام کنند؛ البته داوطلبینی که قبل از تکمیل ظرفیت قبول شده باشند نیز میتوانند شانس خود را برای قبول شدن در دانشگاه‌های دیگر امتحان کنند.

انواع تکمیل ظرفیت

تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد

مهم ترین سوال در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد این است که چه کسانی واجد انتخاب رشته تکمیل ظرفیت می باشند.قابل توجه آن دسته از افرادی که در انتخاب رشته مرداد ماه شرکت نکرده اند تنها شرایط شرکت در تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد 96 حضور در جلسه کنکور سراسری و صدور کارنامه می باشد.

شرایط تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد

  1. هر داوطلب تنها اجازه 20 انتخاب رشته را در تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد 96 دارد و فقط در گرایش رشته خود می توانند انتخاب رشته کنند. به عنوان مثال داوطلبانی که در کنکور انسانی شرکت کرده اند ، تنها می توانند از رشته محل های رشته انسانی در تکمیل ظرفیت برخوردار شوند.
  2. لازم به ذکر است که اگر داوطلبان در تکمیل ظرفیت مهر و بهمن دانشگاه آزاد 96 شرکت کنند و همچنین در انتخاب رشته شهریور ماه هم در دانشگاه آزاد پذیرش شده باشند ، پس از اعلام نتایج نهایی تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد 96 دیگر قبولی در دانشگاهی که شهریور ماه پذیرفته شده بودند لغو می گردد و تنها اجازه تحصیل در دانشگاهی را دارند که در تکمیل ظرفیت مهر و بهمن پذیرفته شده اند.
  3. داوطلبان باید توجه داشته باشند ، اصلی ترین گروه آموزشی که در کنکور آزاد با آن سرو کار داریم رشته علوم تجربی است زیرا که 95 درصد رشته محل ها به غیر از رشته تجربی در تکمیل ظرفیت بدون آزمون بوده و تنها رشته محل هایی که با آزمون هستند در تکمیل ظرفیت اعلام می شوند و بسیار محدود هستند. آن دسته از داوطلبانی که ساکن تهران نمی باشند و می خواهند در رشته های به غیر از پزشکی و پیرا پزشکی شرکت کنند بدانند که تمام رشته  محل های دانشگاه آزاد بدون کنکور است.

 

تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری

تکمیل ظرفیت برای داوطلبانی است که در کنکور سراسری سال 96 شرکت کرده اند و برای آنها کارت ورود به جلسه صادر شده است. تکمیل ظرفیت برای تمامی داوطلبانی که در کنکور قبول شده اند امکان انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت را فراهم کرده و داوطلبانی که چه در رشته ای قبول شده اند و چه نشده اند میتوانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند. در صورتی که داوطلبانی که انتخاب رشته موفق داشته اند و در تکمیل ظرفیت شرکت کنند ، در صورت عدم قبولی در تکمیل ظرفیت ، هیچ چیزی را ازدست نداده اند و فقط شانس خود را برای انتخاب رشته یا دانشگاه بهتر امتحان کرده اند.

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ( شرایط تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری )

برای مواقعی است که کنکور دهندگان عزیز ، در انتخاب رشته یا دقت نکرده اند و انتخاب رشته بدی داشته اند و یا برای زمانی است که حتی در رشته مورد نظر قبول نشده اند و این یک فرصت دوباره برای انتخاب رشته صحیح در کنکور است تا بتوانند مزد زحمات چند ساله خود را به خوبی دریافت کنند. انتخاب رشته بطور کلی یک پروسه با دقت است و اگر در انتخاب رشته دقت لازم را به عمل نیاورید ، احتمال اینکه درآینده از رشته تحصیلی خود راضی نباشید بسیار است. دفترچه تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری نیمه دوم مهر ماه در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

درصد و احتمال قبولی در تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ۹۶

( شرایط تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری )

در رابطه با احتمال و درصد قبولی در تکمیل ظرفیت در رشته مورد نظر خودتان باید عرض کنیم که درصد قبولی بسته به تقاضای داوطلبان کنکور درباره یک رشته متفاوت است و اما ناامید نباشید چون بارها مشاهده شده که داوطلبان از جمله خود بنده توانستم در رشته مورد نظر خودم که در انتخاب اول قبول نشده بودم حتی در یک دانشگاه بالاتر قبول شوم.

 

کلیه داوطلبانی که در کنکور سراسری مجاز شدند می توانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند

چه آنهایی که در انتخاب رشته اولیه قبول شده باشند و چه قبول نشده باشند؛ در واقع فقط مجاز شدن مهم است.

فرض کنید داوطلبی در دانشگاه سراسری رشته جامعه‌شناسی یکی از دانشگاه‌های دور از شهر بومی خود را قبول شده است اما در دانشگاه آزاد مثلا رشته روانشناسی  واحد نزدیک شهر بومی خود نیز قبول شده باشد و ترجیح دهد تا به جای ثبت نام در دانشگاه سراسری به دانشگاه آزاد برود؛ در این صورت یکی از ظرفیت های رشته جامعه‌شناسی دانشگاه سراسری خالی می‌شود.

به همین ترتیب اگر رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف را در نظر بگیریم، همه ساله تعداد بسیار زیادی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها به دلیل انصراف دانشجو و یا ثبت‌نام در رشته دانشگاه دیگر دارای ظرفیت خالی می‌شوند. در این موقع دانشگاه اعلام تکمیل ظرفیت می‌کند تا دانشجویانی که می‌خواهند شانس خود را برای قبولی مجدد امتحان کنند، بتوانند دوباره انتخاب رشته دانشگاه نمایند.

مسلم است که دانشگاه‌ها زمانی می‌توانند متوجه شوند که آیا ظرفیت خالی دارند یا خیر که مهلت ثبت نام پذیرفته شدگان به پایان رسیده باشد. برای همین است که معمولا مدتی بعد از پایان مهلت ثبت‌نام دانشگاه‌های مختلف اعلام تکمیل ظرفیت می‌نمایند.

تکمیل ظرفیت‌ها از کی سر کلاس می‌روند؟

از طرفی داوطلبینی که در تکمیل ظرفیت قبول می‌شوند، ورودی بهمن ماه محسوب می‌شوند و از نیمسال دوم تحصیلی مجاز به انتخاب رشته و آغاز ترم جدید تحصیلی‌شان می‌شوند.

برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که مرداد ماه، لیست پذیرش رشته‌های مورد نظر را به سازمان سنجش ارائه نکرده‌اند(به هر دلیلی شرایط پذیرش دانشجو برای نیمسال اول نداشته‌اند) و نیمسال دوم توانایی این امر را دارند، مهر ماه تعداد پذیرش در هر رشته را اعلام می‌کنند.

بعضی دانشگاه‌ها که برای اولین بار در یک رشته تحصیلی دانشجو می‌پذیرند نیز ممکن است در تکمیل ظرفیت قرار گیرند.

چه کسانی مشمول تکمیل ظرفیت نمی‌شوند؟

کسانی که در انتخاب رشته اولیه شرکت نکنند مشول تکمیل ظرفیت نمی‌شوند و این در حالی است که در گذشته، اگر داوطلب بعد از انتخاب رشته در دوره‌های غیرروزانه نیز قبول نمی‌شد، مجاز به شرکت در تکمیل ظرفیت نبود اما چند سالی است که این قانون برداشته شده است و غیرروزانه‌ها هم مشمول این طرح هستند.

منبع : تکمیل ظرفیت دانشگاه – درخت دانش

 

نظرات (۱)

سلام رشته تجربی ام اما در کارنامه نوشته بود دوره روزانه غیر مجاز  ایا امکان قبولی در تکمیل ظرفیت پزشکی و پرستاری را دارم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی