Hello World!

وبلاگ درخت دانش

سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش - 9099072943

وبلاگ درخت دانش

سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش - 9099072943

وبلاگ درخت دانش
سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش با ارائه خدمات مختلف مشاوره تحصیلی از طریق پلت فرم های متنوع یکی از موسسه های نوپا در زمینه مشاوره تحصیلی است که به صورت مدون و آکادمیک با بهره گیری از دانش مشاوره سعی بر ارائه پرکیفیت مشاوره تحصیلی دارد. برای استفاده از سرویس های این مجموعه می توانید از طریق تلفن ثابت با شماره 9099072943 بدون نیاز به گرفتن پیش شماره تماس حاصل فرمایید.
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
يكشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶ ق.ظ

معیارهای انتخاب رشته


 

معیارهای انتخاب رشته

معیارهای انتخاب رشته شامل موارد گوناگونی میشود که توجه به آنها در هنگام انتخاب رشته ضروری می باشد.

معیارهای انتخاب رشته

انتخاب رشته بر اساس علاقه

مهمترین نکته در انتخاب رشته “علاقه” داوطلب است متأسفانه برخی از داوطلبان به جای اندیشیدن به رشته مورد علاقه خود، تمام تمرکزخود را صرف نوعی انتخاب رشته می کنند تا احتمال قبولی آنها افزایش یابد. یعنی سعی می کنند رشته های انتخابی خود را طوری اولویت بندی کنند که بدون توجه به علاقه خود فقط در یک رشته قبول شوند در صورتی که این تصور خیالی باطل است.

به عنوان مثال اگر رتبه کشوری داوطلبی در گروه آزمایشی ریاضی و فنی 100 باشد و رشته مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت را به عنوان انتخاب بیستم خود تعیین کند و داوطلب دیگری با رتبه 101 همان رشته را به عنوان اولین انتخاب خود تعیین کند داوطلبی که رتبه 100را کسب کرده در اولویت قرار می گیرد مگر این که این داوطلب در انتخابهای قبل از انتخاب بیستم خود (عمران دانشگاه علم و صنعت) پذیرفته شود. به همین دلیل توصیه می شود داوطلبان فقط براساس علاقه، توانایی و استعداد خود انتخاب رشته نمایند.

انتخاب رشته بر اساس منطق

انتخاب رشته باید منطبق با “استعداد” داوطلب باشد. برخی از داوطلبان که رتبه های یک، دو یا سه رقمی کسب می کنند با توجه به رتبه خوب خود اتوماتیک وار به دنبال انتخاب رشته هایی مثل پزشکی و مهندسی و… می باشند و استعداد و توانایی خود را در نظر نمی گیرند و برعکس عده ای دیگر از داوطلبان که رتبه خوبی ندارند با انتخاب رشته های پایین تر که متقاضی کمتری دارند بدون توجه به استعداد و توانایی خود به دنبال راهیابی به دانشگاه هستند. و در زمان انتخاب رشته، رشته ای را بدون توجه به علاقه و استعداد خود انتخاب می کنند، که باید حداقل دو تا چهار سال با آن رشته درگیر باشند و بعد از فارغ التحصیلی باید زندگی خود را در گرو رشته ای بدانند که هیچ تمایلی به آن ندارند.

انتخاب رشته بر اساس استعداد

منظور از “استعداد” توانایی و قدرت انجام دادن برخی از کارها و اموری است که این موجب می شود آن فرد از افراد دیگر متمایز شود. برخی از افراد با این که از استعداد متوسط در یک زمینه خاص برخوردار هستند اما بر اثر همت و تلاش مداوم در آن زمینه موفق می شوند و برعکس عده ای دیگر با این که از استعداد بالایی در یک زمینه برخوردار هستند اما به دلیل بی توجهی به استعداد خود از این نعمت خدادادی بهره مند نمی شوند.

پس داوطلب باید، استعداد خود را کاملاً مدنظر داشته باشد و رشته ای را انتخاب کند که با استعدادش سازگار است. به عنوان مثال داوطلبی که در دوره دبیرستان در درس ریاضی ضعیف بوده چطور می خواهد رشته حسابداری را انتخاب کند و در صورت پذیرش چطور می تواند موفق شود؟

 

به هر حال هر داوطلبی با انگیزه خاص قصد ورود به دانشگاه و انتخاب رشته را دارد اما آنچه که در اینجا اهمیت پیدا می کند، تمایز بین انگیزه واقعی از انگیزه غیرواقعی است.

چون برخی از داوطلبان ناخواسته و ندانسته اسیر انگیزه های کاذب می شوند یعنی تحت تأثیر شرایط جامعه و افکار و عقاید خانواده، دوستان و اطرافیان قرار می گیرند و برای خوشایند دیگران به طور موقت به رشته ای علاقه مند می شوند که این انگیزه غیرواقعی است و در آینده دانشجو درگیر پیامدهای ناشی از یک انتخاب نادرست می شود.

اینجاست که خانواده داوطلب، دوستان و اطرافیان، باید او را در راستای انگیزه واقعی خود تشویق کنند تا انتخاب رشته ای مطابق با علاقه و انگیزه واقعی خود داشته باشد.

انتخاب رشته بر اساس شناخت و آگاهی

انتخاب رشته باید با چشم باز و “شناخت” دقیق انجام پذیرد البته مبحث مربوط به شناخت رشته های دانشگاهی به عقب برمی گردد یعنی داوطلب می بایستی از مدتها پیش با بهره گرفتن از منابع معتبر انتخاب رشته، مشورت با خانواده، آشنایان و دوستانی که فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند ، شناخت دقیق و کاملی از رشته های مورد نظر خود کسب کرده باشد و با شناخت کامل اقدام به انتخاب رشته نماید.

انتخاب رشته با توجه به آینده شغلی

داوطلب باید در هنگام انتخاب رشته “موقعیت شغلی” رشته های انتخابی خود را مدنظر داشته باشد و آینده شغلی هر رشته انتخابی را به دقت بررسی کند تا شغلی که در آینده به دنبال آن رشته تحصیلی پدیدار می شود با خصوصیات فردی، شخصیتی روحی و روانی او سازگار باشد.

نکته دیگری که باید داوطلبان هنگام انتخاب رشته بدان توجه کنند بازار کار رشته های مورد نظر است.

چرا که بعضی از رشته های تحصیلی زمینه های اشتغال بهتری نسبت به برخی دیگر از رشته ها دارند. چه بسیار فارغ التحصیلان دانشگاهی که به دلیل بیکاری و عواقب ناشی از آن دچار سرخوردگی و ناامیدی می شوند. پس بهتر است داوطلبان از همین حالا به نوع شغل و زمینه های اشتغال رشته های انتخابی خود توجه کنند.

 

انتخاب رشته با توجه به شرایط رشته ها و دانشگاهها

برخی از رشته ها و دانشگاهها دارای “شرایط خاص” هستند و پذیرفته شدگان در آن دانشگاهها باید طبق شرایط و ضوابط خاص آموزشی آنجا رفتار کنند.

داوطلب قبل از انتخاب رشته ای مثل رشته های نظامی یا انتظامی باید با شرایط خاص آن دانشگاهها مثل پوشیدن لباس فرم، طی مراحل آموزشی و آمادگی رزمی، تمرینات بدنی و…

آشنایی داشته باشد و در صورت انطباق با آن شرایط اقدام به انتخاب رشته در این دانشگاههای خاص نماید.

با توجه به مطالب مذکور داوطلبان باید با درنظرگرفتن تمامی موارد با دقت کامل انتخاب رشته کنند و به هیچ وجه دست به انتخاب رشته تصادفی نزنند و آینده خود را به دست شانس و تقدیر نسپارند چون برای هر جوانی مرحله انتخاب رشته مرحله ای بسیار حساس و تأثیرگذار در زندگی و سرنوشت اوست و نباید بی توجه از کنار آن بگذرند.

دانش آموزان عزیز می توانند برای اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی با مشاوران ما در تماس باشند 9099072943

نظرات (۱)

۰۸ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۱۹ مهندس رضا عباسی
سلام همکار عزیز
بیا همو دنبال بفرماییم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی